Prowadzenie działalności gastronomicznej – zarówno w lokalu, jak i z dowozem – to często ciężki kawałek chleba. Przedsiębiorca prowadzący bar, kawiarnię czy restaurację musi dbać nie tylko o jakość oferowanych dań i napojów oraz kwalifikacje personelu, ale także o wiele innych spraw, które wiążą się z finalnym zadowoleniem klientów. Dlatego tak istotne jest wybranie rozwiązania systemowego dla gastronomii, które będzie stanowiło nieocenione wsparcie w codziennej pracy. Jakie urządzenia i programy warto wziąć pod uwagę?
Urządzenia do baru lub restauracji
Podstawową kwestią, z jakiej należy sobie zdawać sprawę przy planowaniu rozwiązania systemowego dla gastronomii, jest konieczność stosowania urządzenia fiskalnego online (współpracującego z Centralnym Repozytorium Kas). Zasadniczo do wyboru są 4 technologie sprzedaży tego typu. Dwie podstawowe opcje to kasa lub drukarka rejestrująca. Kolejnym rozwiązaniem jest kasoterminal, czyli urządzenie, które łączy w sobie funkcje fiskalne oraz płatnicze. Co więcej, w lokalu gastronomicznym lub food trucku można także zastosować tzw. wirtualną kasę fiskalną (mającą postać oprogramowania).
A jakie jeszcze urządzenia znajdą zastosowanie w barze, restauracji czy kawiarni? Przedsiębiorcy prowadzący działalności tego typu często decydują się na wdrożenie komputera POS, wagi elektronicznej, czytnika kodów kreskowych, szuflady kasjerskiej oraz terminala płatniczego. W większości przypadków mowa więc o urządzeniach, które są wykorzystywane na stanowisku obsługi klientów. Warto jednak pamiętać także o zapleczu kuchennym. A tam często niezbędna okazuje się nie tylko waga elektroniczna, np. prosta, ale także drukarka emitująca zamówienia klientów. Co więcej, w bardziej zaawansowanych rozwiązaniach dla gastronomii stosuje się ekrany dotykowe. To rozwiązanie określane jako KDS, czyli Kitchen Display System. W ogólnych założeniach służy ono do szybszej komunikacji pomiędzy personelem na kuchni i kelnerami.
Jaki program sprzedażowy do lokalu gastronomicznego?
Rozwiązania software’owe coraz częściej stanowią nieodzowny element systemu sprzedaży, który funkcjonuje w działalności gastronomicznej. W tym przypadku do wyboru również jest wiele programów, różniących się zarówno podstawową funkcjonalnością, jak i opcjami zastosowania dodatkowych modułów rozszerzeń. W praktyce ważne okazuje się przede wszystkim to, żeby wybrane oprogramowanie było dopasowane do potrzeb konkretnego lokalu lub food trucka. W przypadku placówki gastronomicznej ważna będzie np. opcja zdefiniowania i modyfikowania oferowanych potraw, odwzorowania stolików, dzielenia rachunków, wprowadzania promocji godzinowych czy obsługi dostaw do klientów. Natomiast przy prowadzeniu mobilnego food trucka można dodatkowo zwrócić uwagę m.in. na możliwość obsługi aplikacji sprzedażowej z poziomu kompaktowego tabletu lub nawet smartfona.
Osobną kwestią jest zaś dostęp do wspomnianych już wcześniej modułów rozszerzeń. Mogą one obejmować np. zarządzanie gospodarką magazynową, prowadzenie ksiąg rozrachunkowych, tworzenie zaawansowanych raportów czy łatwe rozliczenia z dostawcami i kontrahentami. Wszystko jednak tak naprawdę zależy od funkcjonalności konkretnego oprogramowania. Bo niekiedy część wspomnianych opcji jest nawet dostępna standardowo.
dobry tekst bo aktualnie rozglądam się za odpowiednimi rozwiązaniami dla gastro właśnie a propo – ktoś z bywających tu używa goposa i może powiedzieć coś na jego temat od strony użytkowej? plusy i minusy jakieś??? pozdrawiam